« Ramon Evaristo i les seves orquestres | Portada del Blog | Dodó Escolà "el delfín del saxofón" »

Harmòniques a Barcelona 1950

Fuster i Latorre, harmonicistes

La febre per les harmòniques a Barcelona, a Club Trébol

És un instrument petit i (aparentment) fàcil de tocar. Però pot arribar a cotes altíssimes de virtuosisme. El Club Trébol de Ràdio 4 viatja aquest diumenge 4 de març al món de les harmòniques de la mà de dos dels grans intèrprets d'aquest instrument a Catalunya: Joaquim Fuster i Francisco Latorre.
Quintet Les Akord's Foto: Arxiu Jordi Roura 

Arribada d’Alemanya, l'harmònica va exandir-se molt a Catalunya a partir als anys quaranta i cinquanta, primer en els ambients excursionistes i molt poc després amb el neixement de clubs d’aficionats a aquest instrument, amb dues figures que van resultar clau: el professor Francisco Latorre Quílez i Joaquim Fuster i Alcalá.

Joaquim Fuster va néixer el 1928 a Gràcia, però despres de la Guerra Civil va anar a viure a Manresa, on va estudiar piano i solfeig al seminari amb el pianista cec Nicanor Pérez. El 1948 va tornar a Barcelona per fer el servei militar. Una mica abans, abans amb 18 anys, va començar a tocar l'harmònica, a la qual s'hi acabaria dedicant professionalment.
 
Propiciat per l'èxit de pel·lícules com Siempre en mi corazón (Jo Graham, 1942) i per referències internacionals com Larry Adler i Borrah Minevitch, els grups d'harmòniques es van fer molt populars. Les Akord's, el grup format per Fuster després d'una experiència pròpia amb Los Goliats, triomfaven amb un repertori per a tots els públics centrat en peces arranjades del gran repertori clàssic, idoni per tots els públics, a més d'alguna sardana i algun pasdoble. El 1955, Les Akord's van arribar a proclamar-se campions del món en el campionat de Winterthur, a Suïssa. 
 
La música de Les Akord's, a més d'alguns exemples internacionals de les diverses combinacions que s'han fet amb l'harmònica (harmònica i tuba, concert d'orquestra i harmònica, música de ball amb James Andrews, jazz amb el gran Toots Thielemans), sonaran aquest diumenge 3 de març al Club Trébol de Ràdio 4. I també alguns exemples d'harmònica en peces absolutament populars, del "Love me Do" dels Beatles a l'havanera "La gavina" de Marina Rossell, per a la qual Xavier Batllés va idear una harmònica baixa que va gronxant-se, passant pel calipso "Adelaida", en versió d'Ara va de bo, on hi sona un fantàstic solo de Josep Maria Mayol.

Mayol també passarà per aquest Club Trébol especial per comentar el paper de l'Harmònica Club de Barcelona i qui va ser el seu mestre: Francisco Latorre.

 

0 Comentarios

Esto es solo una previsualización.Su comentario aun no ha sido aprobado.

Ocupado...
Your comment could not be posted. Error type:
Su comentario ha sido publicado. Haga click aquí si desea publicar otro comentario

Las letras y números que has introducido no coinciden con los de la imagen. Por favor, inténtalo de nuevo.

Como paso final antes de publicar el comentario, introduce las letras y números que se ven en la imagen de abajo. Esto es necesario para impedir comentarios de programas automáticos.

¿No puedes leer bien esta imagen? Ver una alternativa.

Ocupado...

Mi comentario

Jordi Roura


Jordi Roura presenta CLUB TREBOL en Radio 4. El 'Club Trébol' va ser un local de Barcelona on als anys 40 van coincidir actuant diverses generacions de músics catalans d’abans i després de la guerra. El nom d’aquesta sala popular ens ha semblat oportú per a un programa que fa un recorregut per la biografia i l’obra dels protagonistes de la música del nostre país al segle XX, des de principi dels anys 30 fins a finals dels 70. Sentirem la veu dels propis músics, altres testimonis de l’època i es pot trobar al blog material gràfic i petites filmacions que s’han fet expressament per aquest programa. “Club Trébol” està basat en el treball Noms Propis-Músics Catalans del segle XX de Jordi Roura que es pot consultar a la Mediateca de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).
Ver perfil »

Síguenos en...

Últimos comentarios