Les "Històries de músics" d'Antoni Mas
Sibarites i una mica grillats
Antoni Mas i els músics d’orquestra, al Club Trébol
Al llarg del segle passat, els músics d’orquestra van ser tot un tipus de professional amb tarannà propi. Antoni Mas, que ha abocat records i vivències de tot aquell món al llibre Històries de músics, en parlarà aquest dissabte 19 de gener al programa Club Trébol de Ràdio 4.
El pianista, compositor, director d’orquestra i promotor Antoni Mas és l'autor d'Històries de músics, un llibre on, a través d’anècdotes i vivències, retrata el món de les orquestres que feien ballar els pobles arreu de Catalunya, especialment en terres gironines.
Mas distingeix bàsicament dos tipus de músics d’orquestra: els antics i els moderns. I que és el que separaria els uns dels altres? Doncs l’aparició dels automòbils, que va provocar canvis profunds en la mobilitat i les condicions de feina de les orquestres. A partir de les seves vivències, Antoni Mas també distingeix entre els músics barcelonins, formats al Liceu o al Conservatori i amb una base teòrica molt més sòlida, i els gironins, molt més donats a la pràctica i el virtuosisme instrumental.
La Principal de la Bisbal 1928
Antoni Mas va començar als anys seixanta tocant el piano amb músics barcelonins a la costa, a Lloret de Mar, a locals com el Cortijo, la Masia, el 1900... Lloret va ser precisament la plataforma des d’on els músics ‘feien sindicat', és a dir, des d'on es coordinaven per anar a treballar en gires que sortien cap al nord, de França a Escandinàvia, on es podien guanyar més diners.
El músic de festa major era un personatge que patia molts estereotips, sovint justificats: bon vivant, amant de la broma, aventurer i eixalabrat... "Els músics de festa major havíem d’estar una mica grillats, sinó no haguéssim aguantat aquelles condicions: 200 bolos a l’any, sempre d'un poble a l'altre, sovint sense dormir...", recorda Antoni Mas, que també explica que un dels avantatges de seguir el circuit de les festes majors era que els bons àpats estaven assegurats.
Amoga 1948
Al llibre, Mas ha recollit una seixantena d’anècdotes vinculades a les orquestres i els seus integrants, músics d'ofici que podien esdevenir llegendes locals sense haver gravat cap disc i que havien de ser polivalents i tocar amb garanties més d’un instrument per adaptar-se a tots els terrenys: per exemple, el violí per al concert, el saxo per al ball i i el tible per a les sardanes.
Marina 1977
A través d’aquestes històries, l'autor fa tot un retrat de com funcionava aquell món i aquella forma de vida que s’ha esvaït amb els canvis socials i que ja no tornarà. Per això, va decidir agrupar les anècdotes temàticament, introduïnt també reflexions personals sobre cadascun dels temes: la son, la gana, la picaresca, els viatges...
Maravella 1961 Selvatana 1995
Antoni Mas protagonitzarà el Club Trébol d’aquest 19 de gener, en un programa que estarà amanit a més amb èxits ballables de diverses orquestres-cobla i cobles-orquestra: Maravella, Costa Brava, Empordà Fusió, Amoga, la Selvatana, La Principal de la Bisbal, La Cobla Marina, Els Montgrins...
Josep Loredo dijo
Hola Jordi: s'ha esmunyit un "gazapo" en aquest article del meu amic Antoni Mas. La Cobla-orquestra que hi poses és l'Antiga Principal de La Bisbal, escindits de La Principal de La Bisbal l'any 1923, i que per cert aquell any 1928 van fer dues postals amb músics diferents, ho pots veure si vas a l'enllaç:
http://fotosformacionsmusicalsdecatalunya.blogspot.com/2012/07/antiga-principal-de-la-bisbal.html
Tinc un blog amb la història i els components de més de 900 Cobles, Orquestres, Orquestrines i algun Conjunt.
Potser alguna et podria interessar, i segur que a mi m'interessa molt el material gràfic i textual que deus tenir.
Per cert, vaig ser alumne d'Adolf Ventas, em va agradar molt el programa que li vas dedicar.
Salutacions !
29 abr 2019